Saturday, September 12, 2009

Bombardment uncle Q.

"engkau Fateha kan?" kata uncle Q.
"hi uncle!!!", ujar aku yg dah lame tak jumpe Uncle Q.
bagus jugak dtg bazaar postgrad ni. at least dpt jugak la berjumpe dgn senior2 yg dah lame kenal or yg baru dtg. uncle Q was one of the closest to me. jumpe sure tegur. tapi hari ni uncle Q lain mcm sket. tegur aku pun kasar.

"lama tak nmpk kau" kata uncle.
"yeke?well..busy sket lately. tapi smlm saye ada je. uncle tak dtg smlm?" i replied.
"smlm lain cite la..tu la ngkorang ni..salu tak dtg gathering"he replied.
"isk, saye salu je dtg, uncle la yg x dtg"i said.
"salu aku dtg je. korang la..RELIGIOUS sgt"he said.
(konon2 org religious anti-social dan melarikan diri dari program2 yg dianjurkan. Padahal that is not the truth)

bagai menusuk2 kalbu ku. menghiris2 jantungku. merentap2 jiwaku. pantang datuk nenek aku..org memperlekeh2kan kepentingan agama. dan paling membakar otak aku, mengutuk org yg memperjuangkan jihad di jalan Allah...

"tak baik tau uncle cakap mcm tu...bagus ape(org2 religious).."aku cuba menahan marah ku.aku kawal nada suaraku. lembut susunan kata2 ku. ppl surrounding us dah mula beransur2 setelah menghidu bombardment dahsyat uncle Q. tapi aku teguh di situ.
"bukan ape..kat msia nnt susah..."uncle Q try nak cover. sambil konon2 check handset padahal aku sure takde incoming text whatsoever. aku yakin die cemas actually. setelah aku bangkit berani mempertahankan org2 religious yg die maksudkan itu..
jelas die cemas, lalu uncle Q tukar topic to which aku layan aje. well aku pun mmg hati kering bak kata kawan2 aku. dalam hati aku menyimpan bara api yg marak sbb emo sgt atas tuduhan mentahnya itu.

selame ni aku respek uncle Q. he's like an uncle i never had. tapi hari ni..aku tak mampu nak nobatkan pangkat uncle keramat yg aku selama ni aku bagi dekat dia. aku tarik balik. sebab aku geram. geram dgn serangan uncle ibarat bedilan israel yg dahsyat itu. tolong jgn ever trigger aku dgn soal2 agama. dan memperkecil2kan program usrah atau kegiatan agama masyarakat dunedin. kalau pun tak boleh join, jgn menghina. tak tau ke dia betapa besarnya darjat org2 yg berjuang di jalan Allah. mereka tidak hina. mereka tidak jijik. mereka adalah mulia di sisi Allah. org mcm uncle Q perlukan petunjuk.

dgn keyakinan dan keimanan yg senipis kulit bawang ni, akan aku perjuangkan agamaMu ya Allah. dan akan aku perangi org yg memerangiMu. Kau ampunkanlah dosa uncle Q dan tunjukkan lah kepadanya jalan yg benar.

" Aku memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaaanKu. Mereka jika melihat tiap-tiap ayat, mereka tidak beriman kepadanya. dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk mereka tidak mau menempuhnya, tetapi jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus menempuhnya. yang demikian itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka selalu lalai daripadanya" 7:146.

Fateha geram.

2 comments:

  1. sabar2 fateha. besala org camtu, they xfaham agama, salahkan kita plak yg mencari agama. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui... moga Allah melindungi hati2 kita semua.. ameen

    ReplyDelete